CELE PROJEKTU


Celem projektu jest wyposażenie lokalnych liderów, animatorów, edukatorów pracujących ze społecznością lokalną w różne metody pracy (sąsiedzkie przestrzenie aktywności, opowiadanie historii dla społeczności, SELcoaching i sztuka partycypacyjna), by lepiej angażować różne grupy mieszkańców, aby stali się aktywnymi obywatelami swoich dzielnic i miast. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, w obliczu napływu migrantów i uchodźców. Animatorzy i edukatorzy (11 osób z 4 krajów) zajmują się bardziej zróżnicowanymi grupami, w których potrzebne są nowe metody i odświeżone podejście. Motywacją do realizacji tego projektu jest budowanie zintegrowanych, aktywnych i zaangażowanych społeczności lokalnych.

O PROJEKCIE

W ramach tego projektu wdrażamy następujące działania:

  • Warsztaty szkoleniowe w Sofii dla osób uczestniczących w projekcie (edukatorzy/ki, trenerzy/ki, animatorzy/ki) podczas, który Partnerzy prezentują swoje metody pracy ze społecznościami lokalnymi.
  • Przewodnik z praktycznym zastosowaniem tych metod wszystkich partnerów w projekcie.
  • Forum Sąsiedzkie z wydarzeniem mnożnikowym w celu dzielenia się i testowania metod pracy ze społecznością lokalną w Łodzi. Termin Forum: 29.11 – 01.12.2024 r.
PARTNERZY

W projekcie zaangażowane są 3 organizacje z 3 różnych krajów:

  • Inicijativa – Centar za edukaciju – Chorwacja
  • Fondatsiya „Tsennosti, dobrodeteli, integritet” (VVI Foundation) – Bułgaria
  • CENTER SPIRALA Center samomobilnosti – Słowenia

Inicjatywa – Centrum Edukacji to stowarzyszenie założone w celu zapewnienia edukacji, wsparcia, rozwoju i szkoleń dla dorosłych profesjonalistów i młodych ludzi.
„W naszej pracy skupiamy się na humanitarnym i włączającym podejściu, dzięki któremu umożliwiamy jednostkom aktywne uczestnictwo w społeczeństwie, w którym żyją. Naszymi projektami chcemy się wzmacniaćumiejętności i budowanie potencjału w celu pokonania przeszkód, jakie napotykają nowicjusze w naszym społeczeństwie. Koncentrujemy się na zapewnieniu dorosłym i młodzieży umiejętności nauki języków, osobistym rozwoju umiejętności miękkich oraz prostowaniu ich udziału w obszarze aktywnego obywatelstwa i aktywizmu na rzecz praw człowieka. W naszej edukacji wykorzystujemy kreatywne narzędzia, takie jak Metoda Callana, Storytelling i Alternatywne Metody Uczenia się, które zwiększają pewność siebie, wzmacniają i stymulują przyjemność z nauki oraz poprawiają umiejętności komunikacyjne.”

Fundacja „Values, Virtues, Integrity” (VVIF) to bułgarska organizacja pozarządowa założona w 2015 r., działająca w interesie publicznym. Jej głównym celem jest promowanie i wcielanie w życie wartości, prawości i uczciwości w Bułgarii na poziomie osobowości, rodziny, organizacji, organizacji, wspólnoty i społeczeństwa.
Główną misją Fundacji jest tworzenie i rozwój inteligencji opartej na wartościach (VQ lub Values Quotient, trzecia generacja inteligencji po IQ i EQ – ilorazie inteligencji i emocjonalnym) w bułgarskim społeczeństwie. Główne obszary działalności VVIF to: edukacja i szkolenia, interwencje artystyczne i kulturalne (w dziedzinie sztuk wizualnych i performatywnych oraz sztuki zaangażowanej społecznie) oraz inicjatywy obywatelskie w kwestiach społecznych. VVVF działa w sektorach edukacji młodzieży, dorosłych i szkół oraz w projektach Europejskiego Korpusu Solidarności.

Centrum Spirala – Centrum Selfmobility jest instytutem non-profit zajmującym się badaniami i rozwojem w obszarze społecznym i humanistycznym. Został założony w 2001 roku i jest prowadzony przez osoby o różnym doświadczeniu zawodowym, przy współpracy z ekspertami zewnętrznymi. Instytut obejmuje trzy rodzaje działań: badania jakościowe i ewaluację; opracowywanie i przeprowadzanie kursów szkoleniowych na takie tematy, jak kierowanie sobą, opanowanie czasu, uzależnienie wirtualne, stres w pracy, edukacja integracyjna, bezczasowość i cisza, kryzys tożsamości, wnikliwe myślenie; opracowywanie modeli myślenia w oparciu o modele mobilności i SELdoktryny. Instytut ma wieloletnie doświadczenie we współpracy z projektami krajowymi i unijnymi, badając i rozwijając różne tematy w ramach programów UE. Prowadzi również działania nadzorcze w zakresie opieki społecznej i zdrowia. W ramach wszystkich działań Instytut co roku ma do czynienia z około 150 uczestnikami jako uczniami / stażystami / użytkownikami.

ODBIORCY

Główną grupą docelową w tym projekcie są edukatorzy/ki i animatorzy/ki, którzy/re pracują z dorosłymi w społecznościach lokalnych w instytucjach partnerskich tego projektu. Są oni zatrudnieni lub pracują jako wolontariusze w organizacjach partnerskich. W sumie z projektu skorzysta co najmniej 22 edukatorów/ek lub animatorów/ek z partnerskiego konsorcjum, jednak naszym celem jest przekazanie zdobytej wiedzy również osobom w innych organizacjach w naszych miastach.
Naszą drugą grupą docelową i ostatecznym beneficjentem tego projektu są dorośli członkowie społeczności, którzy są zaangażowani w różne formy pracy na rzecz lokalnej społeczności i działań w instytucjach partnerskich. Są to mieszkańcy dużych miast z osiedli i bloków, często poza ścisłym centrum.

Warsztaty szkoleniowe „Train the trainer”

Sofia 20-24 maj 2024

Warsztaty Train the trainer miały na celu wymianę najlepszych metod pracy z lokalną społecznością z każdej organizacji. Każdy partner szkolił innych partnerów w zakresie swoich metod pracy:
STREFA zaprezentowała swój model Strefy Aktywności Sąsiedzkiej.
INICIJATIVA przeprowadzła szkolenie z metody storytellingu dla uchodźców
SPIRALA poprowadziła edukatorów/ki przez doktrynę SELcoachingu
VVI pokazała swoje metody sztuki partycypacyjnej.
Metody szkolenia zostały wybrane jako sztandarowe metody każdej organizacji, które najlepiej sprawdzają się w ich lokalnych społecznościach. Partnerzy przedyskutowali możliwość połączenia tych metod. Przeanalizowali możliwe powiązania w celu zwiększenia skuteczności i korzyści dla beneficjentów. Wyniki zostaną przedstawione w przewodniku opracowanym w następnym zadaniu.